3 ANTARA PELARIS PENTING JIKA ANDA NAK BISNES HOMESTAY ANDA MAJU

cara nak bisnes homestay

Salam Sejahtera.

Usahawan Homestay | Pengusaha Homestay | Yang Menjalankan Bisnes Homestay | Usahawan Yang  Buat Urusniaga Homestay |Khas untuk anda yang ingin menceburi bisnes homestay | Kepada anda yang dah buat bisnes homestay tetapi masih kurang mendapat sambutan serta tercari-cari cara yang tepat mengurus dan mempromosikan homestay .


Nampak mudah  tapi perkara di bawah antara pelaris kepada bisnes  homestay anda.  Yang terakhir itu sangat PENTING...

JAGA KUALITI DAN TAHAP KEBERSIHAN

Jaga tahap kebersihan homestay anda, jangan nampakan sampah kecil atau besar walaupun seurat rambut. Dua elemen ini adalah faktor utama yang memberi kepuasan kepada pelanggan yang menginap. Bayangkan jika seseorang menginap di homestay anda untuk pertama kalinya untuk bercuti. Sekiranya mereka mendapati homestay anda kotor dan tidak dicuci dengan sempurna, sudah tentu ini akan merosakkan mood percutian mereka. Anda rasa adakah mereka akan kembali untuk menginap? Sudah pasti tidak!

Malah lebih buruk lagi, jika mereka mem’viral’kan tentang kekotoran homestay anda di media-media sosial. Oleh itu, sentiasa pastikan dua elemen ini dijaga dengan baik.


UNSUR-UNSUR KREDIBILITI

Sesetengah OTA (Online Travel Agency) memberi pengiktirafan kepada host yang mendapat rating yang tinggi daripada pelanggan. Antaranya Airbnb  Menganugerahkan gelaran Superhost kepada host yang menepati syarat-syarat kelayakan. Tripadvisor pula menganugerahkan Traveller’s Award kepada

pengusaha homestay yang mencapai tahap kualiti yang dikehendaki. Anda disyorkan untuk mendapatkan anugerah-anugerah seperti ini bagi meningkatkan kredibiliti homestay anda.

PENYEDIAAN SNEK DAN MINUMAN SECARA PERCUMA

Pelanggan akan merasa dihargai jika mendapati terdapat snek dan minuman disediakan untuk mereka sebaik sahaja melangkah masuk ke homestay anda. Anda tidak perlu mengeluarkan kos yang tinggi untuk penyediaan snek dan minuman. Beli secara pukal di pasaraya atau hypermarket bagi mengurangkan kos. Nilai tambah ini akan membuatkan pelanggan berasa sangat gembira dan dihargai.


POST MORTEM

Sentiasa membuat post morterm tahap kelebihan dan kekurangan homestay anda, seperti menambahkan idea baru atau added-value ke dalam homestay anda. Borang maklumbalas yang anda berikan kepada penginap anda adalah sangat penting untuk perkara ini. Baca setiap maklumbalas yang mereka berikan. Sedikit sahaja kelainan yang boleh anda tonjolkan berbanding dengan pesaing anda, walaupun sekecil 10% sahaja, ianya mampu memberikan impak yang besar.

VOUCHER DISKAUN

Untuk membuatkan pelanggan anda rasa dihargai, anda boleh menyediakan voucher diskaun kepada pelanggan ulangan anda kerana mereka adalah prospek pelanggan yang tinggi. Ini adalah kerana mereka telah merasai keselesaan menginap di homestay anda dan tentunya dengan memberi voucher tersebut, akan menjadi daya penarik untuk mereka kembali menginap di homestay anda.



JAGA HUBUNGAN DENGAN PEMBERI REZEKI

Harta dan kekayaan yang kita miliki adalah milik Allah, harta milik Allah harus digunakan untuk mendekatkan diri kepada sang pencipta supaya memberi manfaat kepada kita di dunia mahu pun di akhirat. Salah satu caranya adalah dengan bersedekah. Betulkah sedekah boleh menderaskan rezeki?

Jawapan saya adalah YA dan YA!

Rakan saya  kongsikan kisah beliau dalam menguruskan homestay. Beliau pernah mengalami kekosongan tempahan menyebabkan beliau  mengalami kerugian dan kekurangan profit, dan apabila di kaji balik  baru beliau sedar , walaupun semua teknik marketing telah di  lakukan dengan baik dan sempurna,

Tetapi beliau terlupa seperkara iaitu hubungan dengan Allah melalui solat dhuha dan sedekah adalah pelaris utama marketing kita kepada manusia. Apabila hubungan kita dengan Allah erat seeratnya, insyaAllah kita akan berjaya di dalam hidup. Akhirnya, homestay beliau  telah diterima oleh masyarakat .

Anda  boleh ikuti pengalaman beliau di dalam naskah melalui link  di bawah :-


Post a Comment

0 Comments